fredag 1 juni 2007

WEC på söndag

Zuffa köpte upp WEC förra året, men låter företaget fortsätta att hålla galor separat från UFC. (Fast nu i Las Vegas i stället för som tidigare i Kalifornien.) WEC har en något mindre bur än UFC, men utmärker sig annars främst genom att koncentrera sig på de lättare viktklasserna.
    På söndag hålls den första direktsända galan i WEC:s historia. Matcherna ser ut som följer:

5x5 min, –145 lbs/66 kg, titelmatch
Chance Farrar (Lister Training Center, USA; 5-0-0)
vs.
Urijah Faber (Capital City Fighting Alliance, USA; 18-1-0)

3x5 min, –145 lbs/66 kg
Rani Yahya (Rickson Gracie Jiu-Jitsu, Brasilien; 10-2-0)
vs.
Mark Hominick (Team Tompkins, Kanada; 13-6-0)

3x5 min, –155 lbs/70 kg
Josh Smith (Next Generation, USA; 5-2-0)
vs.
Alex Karalexis (?, USA; 8-2-0)

3x5 min, –205 lbs/93 kg
Craig Zellner (Fit NHB, USA; 4-1-0)
vs.
Brian Stann (?, USA; 3-0-0)

3x5 min, –170 lbs/77 kg
Brock Larson (?, USA; 20-1-0)
vs.
Kevin Knabjian [Knabjan?] (Hellhouse, USA; 6-2-1)

3x5 min, –170 lbs/77 kg
Alex Serdyukov (Jake Shields Fight Team, USA/Ryssland; 5-3-0)
vs.
John Alessio (Millenia Jiu-Jitsu/Bad Intentions, USA; 18-10-0)

3x5 min, –145 lbs/66 kg
Micah Miller (American Top Team, USA; 8-0-0)
vs.
Cub Swanson (Joe Morreira BJJ, USA; 10-1-0)

3x5 min, –135 lbs/61 kg
Brian Bowles (Hardcore Gym , USA; 3-0-0)
vs.
Charlie Valencia (Valencia Freestyle Fighting, USA; 8-2-0)

3x5 min, –135 lbs/61 kg
Mike French (Team Extreme, USA; 5-7-0)
vs.
Jeff Bedard (American Kickboxing Academy, USA; 8-0-0)

Några kommentarer:
  • Urijah Faber anses vara en av de bästa i världen på 65/66 kg. (Där kanske Norifumi ”KID” Yamamoto är den främste – även om han kör i 70 kg-klassen numera).
  • Mark Hominick blev känd för en större publik när han överraskande besegrade Yves Edwards i UFC förra året. Han misslyckades nyligen med att ta tillbaka TKO:s fjäderviktsbälte från Shootos Hatsu Hioki.
  • Med Faber-Farrar och Hominick-Yahya på den här galan, plus Inoue-Tamura och Carvalho-Aoki på Shooto-galan för två veckor sedan har vi sett ett antal av de bästa på 65/66 kg på mycket kort tid.
  • John Alessio imponerade på mig för ett år sedan genom att stå emot en mängd nedtagningsförsök i sin match mot Diego Sanchez. Han förlorade dock den matchen genom att vara för passiv i övrigt.
  • Micah Miller är bror till Cole Miller, som är med i nuvarande säsongen av The Ultimate Fighter.

Inga kommentarer: