måndag 21 maj 2007

UFC 71 på lördag

5x5 min, –205 lbs/93 kg, titelmatch
Chuck Liddell (Pitfight Team, USA; 20-3-0)
vs.
Quinton ”Rampage” Jackson (HB Ultimate Training Center, USA; 26-6-0)

3x5 min, –185 lbs/84 kg
Terry Martin (Chicago Fitness Center, USA; 15-2-0)
vs.
Ivan Salaverry (Ivan Salaverry Gym, USA; 12-4-0)

3x5 min, –170 lbs/77 kg
Josh Burkman (Team Quest, USA; 8-3-0)
vs.
Karo Parisyan (Legends Gym, USA; 16-4-0)

3x5 min, –205 lbs/93 kg
Houston Alexander (?, USA; 6-1-0)
vs.
Keith Jardine (Jackson's Submission Fighting, USA; 12-2-1)

3x5 min, –185 lbs/84 kg
Kalib Starnes (Revolution Fight Team, Kanada; 7-1-1)
vs.
Chris Leben (Team Quest, USA; 16-3-0)

3x5 min, –205 lbs/93 kg
Thiago Silva (Chute Boxe, Brasilien; 9-0-0)
vs.
James Irvin (Capital City Fighting Alliance, USA; 12-3-0)

3x5 min, –205 lbs/93 kg
Sean Salmon (Damage Incorporated, USA; 9-2-0)
vs.
Alan Belcher (Team Voodoo, USA; 9-3-0)

3x5 min, –170 lbs/77 kg
Jeremy Stephens (?, USA; 8-1-0)
vs.
Din Thomas (American Top Team, USA; 19-6-0)

3x5 min, –205 lbs/93 kg
Carmelo Marrero (?, USA; 6-1-0)
vs.
Wilson Gouveia (American Top Team, USA; 8-4-0)

Det har ju sagts på sistone att UFC:s galor håller på att bli mer och mer som boxning: en eller två stora matcher, och sedan fyller man på med diverse mindre spännande. Det verkar väl också stämma för den här uppställningen, i alla fall vid första anblicken. Jag minns nostalgiskt Bushidogalor där varenda fight varit högintressant.
    Huvudmatchen här är förstås titelmatchen Liddell-Jackson. De flesta verkar eniga om att den här fighten kommer för tidigt. Hade UFC gett Jackson fler ”vanliga” matcher innan hade han haft mer tid på sig att känna sig hemma i buren, och folk som inte sett Pride hade lärt känna honom bättre. UFC hade dock brist på bra kandidater till lätt tungviktsbältet, och har förmodligen kompenserat Rampage bra för att få honom att ta matchen.
    Vem vinner då? Liddell, skulle väl många svara spontant. Han har nu sju vinster på raken, medan Jackson varit mer ojämn på senare år. Värt att notera är dock två saker: Jackson har besegrat Liddell en gång förut (i Pride), och Randy Couture har sagt i flera intervjuer (här, t.ex.) att han tror på Rampage. Enligt honom är Jackson i högform, medan Liddell inte är det. Jag tror, kanske, på Liddell – men jag skulle hellre se den underhållande och sympatiske Jackson vinna.
    Några övriga kommentarer:

  • Inte en enda match i vare sig tungvikts- eller lättviktsklassen.
  • Jag har inte sett Thiago Silva förut, men hoppas verkligen att hans match visas. En fighter från Chute Boxe som är 9-0, och som avslutat alla matcher utom en? Ja tack.
  • Judokan Karo Parisyan är alltid kul att se.
  • Ivan Salaverry återvänder till UFC för första gången sedan hans kastrofala tråkmatch med Nathan Marquardt för snart två år sedan.
  • Chris Leben har förlorat två av sina tre senaste matcher. (Han demolerades av Anderson Silva och ströps ut av Jason Macdonald.) Nu måste han nog vinna om han ska leva upp till åtminstone hälften av den smörja han pratar.

Inga kommentarer: